woensdag 25 september 2024

Jabikspaad dag 1a 24 km


 Vandaag heb ik het eerste stuk van de westroute van het Jabikspaad van Jirnsum naar Mantgum gewandeld in tegengestelde richting. Met de trein van Snits naar Mantgum in tien minuten, nu niet de sneltrein genomen die niet in Mantgum stopt. Door het dorp gewandeld waar ik een week geleden een excursie gehad heb over de bijzonder mooie renteniershuizen van rijke boeren uit de tijd rond 1900.
Daarna afgeslagen naar Tsjerkebuorren waar een vrijstaande toren op de terp staat. De route gaat nu door de weilanden en over smalle bruggetjes naar Easterwierrum. Hierna steek ik de Zwette over en ga voorbij de theetuin van de Dikke die vandaag woensdag gesloten is. Bij Raerd loop ik langs Jongemastate waar alleen nog een poort van de Stins is over gebleven. Van Raerd gaat het over de Hegedyk naar Jirnsum dat van verre zichtbaar is door de voormalige mediatoren. In Jirnsum kom ik langs het beeldje van de Jrinsumer kat, zoals de bewoner van dit dorp genoemd worden. Ik pauzeer even bij het monument van kloostermoppen waar de oost en westroute van het Jabikspaad samenkomen, het heet dan ook de Jirnsumer Moeting. Hier kwam ik eerder bij de oostroute naar Akkrum dus ook al langs. Nu volgt de weg naar Abbenwier en over de Grienedyk naar Snits en mooi voordat het wat begint te spetteren ben ik weer thuis.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten