vrijdag 20 september 2019

Roemenië dag 10

We zijn net thuis van ons wijnproeven en overvloedige maaltijd op het wijngoed. Het is albijna tien uur plaatselijke tijd en menigeen is al naar bed, maar er waren vandaag weer twee thuis gebleven omdat men zich niet lekker voelde. We vertrokken vanmorgen weer om negen uur richting Ion Corvin waar volgens de overlevering de grot is waar de apostel Andreas verbleven heeft toen hij het gebied van de noordelijke Dobrogei het verhaal van Jezus vertelde. De rit ging door een bijzonder mooi landschap met glooiende heuvels en zo hier en daar een dorpje. Bij de grot was 25 jaar geleden een orthodox kerkje gebouwd en later ook een klooster. De grot werd een pelgrimsoord en beschouwd als de oudste kerk van Roemenië. Daar het kerkje te klein werd voor de toeloop kwam er nog een grotere en mooiere kerk kwam erbij. Alles op een zeer afgelegen plaats in het land, maar waar in de omgeving de Romeinen een stad gebouwd hebben voor uitgediende soldaten en die zich vermengden met de plaatselijke Daciers. We liepen de westpoort in en over de hoofd verbinding naar de oostpoort. Bij de basiliek maakten we wat foto's met op de resten van de pilaren enkele friezen.

Hiervandaan konden we de top van het mausoleum al zien, waar dan heen gingen en er omheen liepen om de mooie reconstructie van het geheel te bezien. In het museum waren de origineel resterende stenen en voorstellingen te zien. Maar eerst gingen we naar het naastgelegen restaurant om een eenvoudige maar lekkere en voedzame lunch te hebben. In het museum waren de brokstukken indrukwekkend om te zien en we vroegen ons af of ze die in het gebouw gekregen even of het gebouw om de opstelling gebouwd hebben. Verder gingen we toen naar een wijngoed dat in 2012 opgezet was en nu een terrein beslaat van 160 ha.

Alexander gaf ons tekst en uitleg over de wijngaard en de opzet van het geheel. Men had windsingels aangelegd om de struiken tegen de wind te beschermen, maar ook om het verstuiven van de stoffige grond tegen te gaan. Dit jaar hopen ze in aanmerking te komen voor de erkenning van biologisch en ecologisch bedrijf. We bezochten ook de voorraadketels die door Italianen gefabriceerd en geplaatst zijn. Toen kwamen we in het proeflokaal waar we zes soorten wijn van wit droge wijn naar rood zoetere wijn proefden en er meeste soms wegspoelen. Nog even naar de eiken tonnen en dan naar de eetzaal voor een nog uitstekender maaltijd, met wijn vanzelf. Op de terugweg was het rustig in de bus, maar in het hotel moest alles nog even doorgenomen worden ook voor de thuisblijvers en werd het wel aardig rumoerig zoals gisteravond ook het geval was.