donderdag 19 september 2019

Roemenië dag 9

Het was vandaag een bewolkte dag en het heeft op sommige plaatsen geregend, maar wij hebben geen druppel gehad, wel toen we in de bus zaten op de terugweg heeft het even geregend. Vanmorgen zijn we met de bus op stap gegaan naar Bulgarije om een bezoek te brengen aan botanische tuin in Balchik, waar ook het paleisje van de koningin van Roemenië was. Onderweg reden we grotendeels langs de kust waar ook vakantie verblijven uit de communistische tijd gebouwd zijn. De namen zijn naar planeten genoemd, Olimpico, Neptunus Jupiter, Aurora en Saturn. Het passeren van de grens verliep redelijk vlot zodat wij tijd hadden om Point Kaliakra een rotspunt in de Zwarte Zee met een restanten van bebouwing van Romeinen en Grieken. Het was een leuke onderbreking van onze busreis in Bulgarije waar we naar ons lunchadres reden voor een goede middagmaaltijd.
Het landschap in Bulgarije de zuidelijke Dobrogei is niet zo kaal als het noordelijke, de grote landbouwvelden worden omzoomd door boomsingels en soms reden we langs een bosgebiedje. De landerijen zijn al wel kaal en zwart omdat alles al geoogst is en men het land al aan het voorbereiden is voor volgend seizoen.
Daarna gingen we naar de botanische tuin die op korte afstand was. Er moesten kaartjes gekocht worden voor de tuin en bezoek aan het paleisje. De tuin is een onderdeel van de universiteit van Sofia en zag er prachtig uit ondanks dat er al veel bloemen uitgebloeid waren. Er was ook een kas met tropische planten zoals cactussen.
Een deel van ons gezelschap ging niet mee naar beneden omdat we ook weer omhoog moesten klimmen. Het paleisje was in de Bulgaarse stijl gebouwd en zag uit op de zee. De tijd van twee uur die we daar doorbrachten was zomaar voorbij en reden we in de bus weer terug naar het hotel. Wel moest de grens tussen Bulgarije en Roemenië gepasseerd worden en dat kostte ons anderhalf uur. Er waren meerdere bussen en maar een enkele douanier die de paspoorten ging controleren. Wel was er een toiletgebouw waar driftig gebruik van gemaakt werd, maar wel voor betaald moest worden, dus had de toiletjuffrouw denken wij een goede dag, vooral als je niet met Roemeense lei betaalde, kostte het wel het dubbele.
Zo kwamen we tegen acht uur bij het hotel aan en gingen we pas om half negen eten. Het voorgerecht was toast met zalm en het hoofdgerecht vis, waarvan we graten niet konden zien vanwege de schaarse verlichting. Het dessert was een ijsmars en nog een kopje koffie. Dit was ons laatste avondeten in dit hotel, want morgen eten we na de wijnproeverij in die gelegenheid.